Menjana peribadi ke arah SIFAR maksiat

13 August 2012

Mencari si bidadari

"Sy nak cari baju yg macam bidadari"
"Baju bidadari tu mcm mane?"
"Yg mcm ini la" Kata Ana kepada temannya sambil menunjukkan baju yg di inginkan.

Terdetik di hati temannya itu, pernahkah Ana melihat rupa bidadari hatta pakaiannya? Atau fahamkah Ana dengan bidadari yang dimaksudkan itu?

Selama ini kita disogok dengan rupa bidadari yang diterjemahkan dalam bentuk pari-pari dalam drama televisyen. Itupun khayalan minda orang barat dalam mencipta karakter sesebuah filem.

Andai Ana mencari baju persis puteri, boleh lagi temannya itu membayangkan baju yang Ana cari-cari. Tetapi kalau baju bidadari? Ah buntu..

Andai pakaian bidadari dunia yang dijadikan rujukan sebagai baju bidadari yang di cari Ana, layakkah baju pilihan Ana itu di katakan sebagai baju bidadari dunia?

Bidadari Dunia dan Bidadari Syurga

Dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah". (HR Muslim).

Wanita solehah adalah bidadari dunia. Wanita solehah itu lebih baik dari bidadari syurga dan isteri solehah itu akan menjadi ketua bagi bidadari syurga.

Usahalah jaga akhlak kamu. Rasulullah pernah bersabda, "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan taat kepada suaminya, maka ketika berada di akhirat dikatakan kepadanya: Masuklah kamu ke dalam syurga dari pintu mana saja yang kamu suka". (HR Ahmad)"

Bagaimana pula pakaian selayaknya jika bercita-cita mahu menjadi wanita solehah hiasan dunia?

Menurut ayat Al-Quran dalam suran An-Nuur Allah S.W.T berfirman :
Maksudnya : “Dan Katakanlah kepada perempuan-perempuan Yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali Yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya Dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki Yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak Yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa Yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Wahai orang-orang Yang beriman, supaya kamu berjaya”. ( Surah An-Nuur, Ayat 31 ).


 

Wahai Asma’ sesungguhnya seorang wanita itu apabila telah baligh (haidh) maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini, seraya menunjukkan wajah dan telapak tangannya.” [HR Abu Dawud]


Dan hendaklah kamu tetap di rumah kamu, dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang jahiliah.” [TMQ Al-Ahzab (33):33]




Ini bukan cara mu dan cara ku.


Ini barulah cara kita. kerana kita kan Islam =)

Jika hendak diterjemahkan pakaian yang Ana tunjukkan tadi sebagai pakaian bidadari, layakkah ianya di katakan sebagai pakaian bidadari? (pastinya merujuk kepada bidadari dunia).

Jika ingin menjadi bidadari dunia, usahakanlah dirimu menjadi wanita solehah.

P/s: Ana, pencarian baju bidadarimu itu, menyedarkan temanmu ttg pakaian 'Bidadari Dunia'.. Ramai orang memakai jubah tetapi bertabarruj. Mengenakan solekan yang tebal, memakai tudung berbonggol unta, tudung yang singkat. Jubah menampakkan warna kulit kerana kain jubah yang tipis. Itulah yang dikatakan berpakaian tetapi hakikatnya bertelanjang. Berjubah kerana fesyen..






23 July 2012

Penggunaan alkohol dalam minyak wangi.

Ramai yg tertanya-tanya tentang isu penggunaan alkohol dalam minyak wangi dan adakah ianya sah untuk di bawa solat.

Sebelum kita pergi ke isu hukum, mari kita lihat apa fungsi alkohol dalam minyak wangi.
Izinkan saya berkongsi ilmu kimia sy yang sedikit ini.

Alkohol dalam terjemahan umum biasanya diterjemahkan sebagai arak.

Alkohol dalam kimia adalah sebatian yang mengandungi kumpulan berfungsi -OH yang dipanggil hidroksil.

Di bawah kumpulan alkohol adanya methanol, ethanol, propanol dan seterusnya. Di dalam kimia, alkohol banyak digunakan sebagai pelarut (pelarut polar protic). Salah satu keistimewaannya sebagai pelarut adalah kerana mempunyai takat didih yang rendah dan mudah meruap.

Penyulingan berperingkat
Di dalam pembuatan minyak wangi seumpamanya, alkohol berfungsi sebagai pelarut kerana sifatnya yang mudah meruap dan seterusnya menghasilkan bau yang wangi. Alkohol yang terdapat dalam pewangi adalah pelarut yang diperoleh daripada proses kimia iaitu tindak balas daripada kumpulan alkene. Alkene adalah sebatian kimia yang diperoleh daripada petroleum melalui proses penyulingan berperingkat. Di dalam tindak balas kimia, penggunaan alkohol (kumpulan hidroksil) sebagai reaktan mahupun pelarut adalah sangat meluas.

Manakala alkohol yang terdapat di dalam arak adalah terhasil daripada proses pemeraman atau penapaian. Proses pemeraman ini yang kemudiannya menghasilkan alkohol yang memudaratkan manusia. Sekiranya alkohol yang diperoleh daripada proses penapaian ini diekstrak dan digunakan, ianya sudah tidak sama seperti proses penghasilan alkohol melalui alkene.

Jadinya di sini, alkohol yang digunakan di dalam minyak wangi sama sekali tidak sama dengan alkohol yang terdapat di dalam arak.

Wallahu'alam..

p/s: dalam makmal saya terdapat banyak alkohol. Alkohol ini bukan arak tetapi di klasifikasikan sebagai bahan kimia. Semua bahan kimia tidak boleh diminum, dihidu dan di rasa ^^

19 July 2012

Cara manakah yang kamu pilih?

" Hujung minggu ni ada makan-makan di hotel"

"Tapi ada beberapa aku xsuka la style omputih di meja makan"

"X payah nak ikut sangat. Ikut saja yg Rasulullah SAW dah aja"

Kalau kita lihat, etiquette di meja makan (yg memang di ajar oleh org barat), banyak yang bercanggah dengan yang dianjurkan dalam islam. Bukan sahaja daripada segi cara makan, malahan pemakanan itu sendiri. Mari kita perhatikan satu-persatu.

Rasulullah SAW makan buah-buahan dahulu sebelum menjamah makanan berat. Tapi kita dibiasakan makan buah-buahan selepas makan nasi.

Rasulullah SAW ajar makan menggunakan tangan. Tapi barat ajar makan menggunakan sudu.

Kita di ajar menyuap makanan menggunakan tangan kanan. Tapi barat ajar jika ada pisau atau garfu, pisau di tangan kanan dan garfu di tangan kiri, maka menyuap makanan dengan tangan kiri.


Sesungguhnya syaitan itu makan dengan tangan kiri dan juga minum dengan menggunakan tangan kirinya.” (Hadis riwayat Muslim).

Hadis riwayat Umar bin Abu Salamah Radhiyallahu 'anhu , ia berkata:Ketika aku dalam asuhan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam , pada saat makan tanganku terjulur hendak menjangkau talam lalu Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda kepadaku: Hai anak muda! Sebutlah nama Allah, makanlah dengan tangan kananmu dan makanlah makanan yang terdekat darimu. (Hadis riwayat Muslim)

Rasulullah menjilat jarinya sesudah makan sebelum membasuh tangannya. Tetapi minda telah dilatih melihatnya sebagai perkara yang tidak sopan untuk di amalkan.

Hadis riwayat Ibnu Abbas رضي الله عنه, ia berkata:Rasulullah صلی الله عليه وسلم bersabda: Apabila seseorang di antara kalian memakan makanan, maka janganlah ia mengusap tangannya sebelum dijilati (untuk membersihkan sisa makanan) atau menyuruh orang lain untuk menjilatinya (Hadis Riwayat Muslim)

Kita di ajar makan duduk. Tapi barat makan berdiri. Kalau kita pergi makan di hotel-hotel (biasanyahi-tea) kadang-kadang agak payah utk jumpa kerusi (malahan tak disediakan pihak hotel).

Kita di ajar untuk menjauhi organ dalaman haiwan. Tetapi barat kata makan banyak hati ayam untuk meningkatkan kandungan darah merah.

Makanan sunnah Rasulullah SAW tidak mencampurkan buah dengan susu. Tapi kita di ajar dengan hidangan koktel.

Kambing adalah makanan kegemaran Rasulullah. Tetapi kita ditakutkan dengan kandungan daging kambing yang boleh membahayakan kesihatan.

Rasulullah ajar minum susu kambing kerana banyak khasiatnya, tapi kita telah didik daripada kecil untuk minum susu lembu.

"Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutnya dalam perkara-perkara kecil".

Sudah tiba masanya kita perbetulkan kembali apa yg x betul. Biarlah kita lain daripada yang lain, kerana itu yang Rasulullah dah ajar =)


Wallahua'alam..

16 July 2012

Berkongsilah nikmat itu, walaupun sedikit.. Janji Allah itu benar

Sedang dia menyiram tanaman di halaman rumahnya, dia di datangi oleh seorang lelaki berkopiah memberi salam kepadanya.

"Assalamualaikum, sy dari ....... ingin memohon sumbangan ikhlas cik utk kelangsungan sekolah tahfiz kami"

Lantas dia terus menutup pili air sambil berlari ke dalam rumah mencari-cari beg dompetnya.

Di dalam kepalanya tidak terfikir langsung bahawa duit gajinya cuma tinggal tidak sampai seratus untuk digunakan sehingga hujung bulan ini. Jika dikira-kira masih ada 2 minggu lagi. Mana nk difikirkan duit minyak, duit tol, duit makan. Langsung tidak difikirkan. Dia hanya fikirkan, duit yg ada utk dikongsikan bersama yg lebih memerlukan.

"Cuma ada sekeping RM5 dan beberapa keping duit RM1" kata hatinya.

Lantas dia mencapai sekeping duit kertas berwarna hijau, kemudian dia ke dapur mencari ibunya. Kalau-kalau ibunya juga ingin berkongsi sedikit rezeki yang ada.

"Ambil duit atas meja" kata ibunya.

"Alhamdulillah. Rezeki buat anak2 itu" kata hatinya.

Dia pun berlari-lari keluar rumah sambil membawa wang di tangannya.


"Encik, ini sumbangannya" katanya kepada lelaki berkopiah itu.

Lantas lelaki itu menghulurkan resit kepadanya dan berlalu ke rumah seterusnya untuk mengutip sumbangan. Dia pun mengambil paip getah dan menyambung siramannya yg terhenti tadi.

Sambil menyiram, dia berfikir tentang hari esok. Mula merancang pembahagian wang yg tinggal utk hari esok. Sedikit pun tidak terbit rasa menyesal dalam hatinya krn bersedekah tatkala kesempitan wang. Dia benar-benar yakin pada rezeki Allah dan janji Allah. Dia begitu yakin pada yg itu.


Tidak akan pernah berkurang harta yang disedekahkan kecuali ia bertambah… bertambah… bertambah (HR.At-tirmidzi)


Keesokannya, dia ke tempat kerja seperti biasa. Wang di dalam dompet tidak cukup untuk digunakan selama 2 minggu. Wang inilah yang akan digunakn utk mengisi minyak dan duit tol. Mungkin dia perlu mencatu makanannya agar duit itu cukup-cukup sehingga hujung bulan.

Sudah menjadi rutin hariannya mengisi minyak seminggu sekali dan kebiasaannya, pada hari ahad tanki minyak kereta berada pada tahap minimum dan akan di isi pada hari isnin.

Dia menuju ke kereta dan menghidupkan enjin sambil melihat meter minyak.

"Subhanallah.."

Minyak keretanya telah di isi. Malahan PENUH. Cukup untuk digunakan ke tempat kerja selama 2 minggu.

Inikah yg di katakan rezeki daripada sumber yang tidak disangka-sangka?

"Adik isikan semalam. Terima kasih pinjamkan adik kereta"  terdengar suara adiknya dari dalam rumah.

Janganlah kamu takut kepada kemiskinan karena membelanjakan harta di jalan Allah
(QS.Al-Baqarah 2:245)

Ya Allah.. Benarlah janji Mu itu..



11 July 2012

Mas kawin dan hantaran..

Pada pendapat sy, yg lebih merungsingkan kepala lelaki bukanlah mas kawin, tetapi wang hantaran sebenarnya. Tgk sajalah info mas kahwin yg di sediakan JAKIM. Masih lagi dalam lingkungan mampu utk disediakan.

Perihal wang hantaran ini, yang meletakkan tinggi selalunya ibu bapa dan keluarga. Org itu 10K, org ini 15K, begitu begini. Mak ayah dan keluarga mmg juaranya yg menentukan. Anak2? angguk2 geleng2.

Pendapat sy, wang hantaran itu sebagai hadiah pemberian daripada pihak lelaki kepada pihak perempuan utk mengadakan majlis. Yang wajibnya adalah MAS KAHWIN. Tetapi sekarang sudah menjadi satu fenomena terbalik di mana wang hantaran yg di utamakan. Buktinya? Lihat sahaja sekarang, wang hantaran mencecah RM20K, tetapi mas kahwinnya hanyalah RM23.


Sekiranya pihak lelaki mampu menyediakan wang hantaran sehingga RM20K, bermakna kita boleh kategorikan lelaki ini sebagai golongan yang mampu. Apa salahnya jika dikurangkan wang hantaran, dan di naikkan nilai mas kahwin. Mas kahwin itu adalah hak isteri. Utamakanlah yang hak.  Wang hantaran RM20K, mas kahwin cuma RM23, fikir-fikirkanlah.

Janganlah jadi org kebanyakan yakni berlumba-lumba dalam menentukan wang hantaran. Sebaliknya berusahalah menjadi org yg faham yakni mengikut apa yang di ajarkan Islam.

“Demi Allah” jawab Ali bin Abi Thalib dengan terus terang “Kamu sendiri mengetahui bagaimana keadaanku tak ada sesuatu tentang diriku yg tidak kamu ketahui. Aku tidak mempunyai apa-apa selain sebuah baju besi sebilah pedang dan seekor unta.” Kata Rasulullah “Tentang pedangmu itu engkau tetap memerlukannya untuk perjuangan di jalan Allah. Dan untamu itu juga engkau perlu buat keperluan mengambil air bagi keluargamu dan juga engkau memerlukannya dalam perjalanan jauh. Oleh kerana itu aku hendak menikahkan engkau hanya atas dasar mas kahwin sebuah baju besi saja" 


nota hati: sy tidak mahu menjadi org kebanyakan. mudah-mudahan..

07 June 2012

Tart lagi dan lagi!!

Daripada menjadi makanan faveret, sy belajar utk buat sendiri..
Daripada minat dan suka2, dah jadi pendapatan sampingan sekarang..

Cheese Tart!

Alhamdulillah..
Setiap minggu ada tempahan..
Buatnye mmg leceh dan remeh..
Tapi sy sukakannya..

Minggu lepas baru sudah siapkan tempahan 3 bekas hantaran..
Minggu ni dtg lagi =)

(dah mengidam nk makan plak dh ni. beli kt kedai x puas)


06 June 2012

berbicara kisah nikmat..


Insyaallah..
Sy sedia berkongsi sedikit nikmat yg sy ada bersama org sekeliling sy..
Sy berharap sgt...

Namun..hati sy sdg di uji kini.. berdepan dgn 'dia' yg begitu suka memberi arahan daripada meminta tolong..

Hati berperang antara memaafkannya dan mendoakan spy dia berubah serta ikhlaskan hati sy

atau..

menjauhkan diri dr 'dia'

sy tidak mahu ada istilah 'mengambil kesempatan'

Antara kejahatan dan kebaikan.. berbisik2 di telinga..

moga2 Syaitan mampu menangis dgn keputusan yg akan sy buat..

Wahai Allah.. didiklah hati ini ikhlas dalam memberi...

24 May 2012

Cheese Tart..

Taraaaa....

Terliur kan??

Minggu ni nk buat lagi ^^

Sesungguhnya..

~kehidupan selepas tidak bergelar pelajar akademik sungguh membahagiakan~

sudah tiba masanya sy buat apa yg sy suka \(^_^)/


Cheese Pai Strawberry

Cheese Tart


Cheese Fruitart

22 May 2012

Are true..

“Time is very slow for those who wait
Very fast for those who are scared
very long for those who lament
Very short for those who celebrate
But for those who love time is eternal” 

“If you love and get hurt, love more.
If you love more and hurt more, love even more.
If you love even more and get hurt even more, love some more until it hurts no more...”
-william shakespeare-

~conclusion~
celebrate even more..
to feel very short and no more..


note of poems: "very short for those who celebrate" rejab-syaaban-ramadhan.. really very short for those who...... =)  bulan istimewa itu semakin hampir..percayalah..sehingga anda tidak sedar masa semakin suntuk untuk mempersiapkan diri.. it will very short if you .... =)


15 May 2012

Ia bukan pilihan..

You can never make the same mistake twice. .

because the second time you make it, its not a mistake, its a choice.


Ya Allah..jauhkanlah rasa ini..






14 May 2012

20 April 2012

Jangan pernah lelah ke jalan TAUBAT

Kenapa susah benar merasa kemanisan IMAN? Mungkin kerana kotornya hati dengan limpahan maksiat..Benar, hati itu gusar kepada kemaksiatan dan tenang kepada kebaikan.. Sy sedang mengalaminya.. Kegusaran itu dan ketenangan itu.. Melawan maksiat bukan mudah, tetapi apabila anda berjaya, terasa sungguh ketenangan itu..meresap ke seluruh hati, jiwa, nurani, rohani dan jasmani..
Natijah pada wajah yg tenang, hati yg ikhlas dan redha..


nota hati: sedang benar berusaha ke arah SIFAR maksiat. sy sdg benar2 berusaha melaksanakannya..

19 April 2012

Kalau esok generasi kalian..

kalau Esok lusa kita atau generasi kita menerima PENDIDIKAN PERCUMA, jangan lupakan jasa;
1.'budak-budak mental' yang berkhemah di Dataran Merdeka,
2.para penulis artikel PTPTN yang membuka mata
3.Pemimpin PR yang berani mati menjaja manifesto HAPUS PTPTN
4.Jasa diri sendiri,(sebab berani berfikir melawan arus KERAJAAN)

yang benar.

Hamba Allah yang penakut.
(sign) -Majita As

Bila sedang dibincangkan, yg manu arus kerajaan bangkang habis-habisan, bila dh diluluskan, yg mane arus kerajaan terus lupa apa yang dibangkangkan. 10tahun senyum x abes mengenangkan anak2 yg berjaya ke universiti tanpa bebanan hutang beribu. boleh simpan duit gaji bersih nk ke haji. Umur muda dh g haji. Xpayah tunggu bersara.

p/s: Sapa yg dah pinjam PTPTN, sila bayar balik dgn istiqomah =)

Kenapa Jasad Firaun Masih Terpelihara? Kajian yg membawa seorang saintis kepada Islam

Saintis Perancis Memeluk Islam Setelah Mengkaji Penemuan Mayat Firaun Pada pertengahan tahun 1975.

Presiden Perancis menawarkan kerajaan Mesir bantuan untuk meneliti, mempelajari dan menganalisis mumia Firaun, Ramsess II yang sangat terkenal. Firaun yang dikatakan hidup di zaman Nabi Musa yang akhirnya mati tenggelam dalam Laut Merah ketika me...ngejar Musa dan para pengikut baginda yang melarikan diri daripada kekejamannya. Mesir menyambut baik tawaran itu dan membenarkan mumia itu diterbangkan ke Paris.




Malah ketika sampai di sana kedatangan mumia itu disambut dengan pesta dan keramaian. Ini termasuklah apabila Mitterand dan para pemimpin Perancis yang lain tunduk hormat ketika mumia itu dibawa lalu di hadapan mereka. Mumia itu kemudiannya diletakkan di ruang khas di Pusat Arkeologi Perancis. Di situ ia bakal diperiksa sekali gus membongkar rahsianya oleh para pakar, doktor bedah dan autopsi Perancis yang dipimpin oleh doktor yang sangat terkenal, Prof. Dr. Maurice Bucaille.

Bucaille seorang pakar bedah kenamaan Perancis yang dilahirkan di Pont-L’Eveque pada 19 Julai 1920. Memulakan kerjaya di bidang perubatan am dan pada tahun 1945 beliau diiktiraf sebagai pakar di bidang gastroentorologi. Ramai kerabat diraja dan keluarga pemimpin dunia menggunakan khidmat Dr. Bucaille, termasuk Raja Faisal Arab Saudi dan pemimpin Mesir, Anwar Sadat. Lalu kesempatan beliau untuk membedah dan menyiasat mumia Firaun, mengerah seluruh tenaga dan mindanya untuk menguak misteri di sebalik penyebab kematian raja Mesir kuno itu.

Ternyata, hasilnya sangat mengejutkan. Dr. Bucaille menemukan sisa-sisa garam yang masih melekat pada jasad mumia tersebut sebagai bukti terbesar bahawa Firaun itu mati akibat tenggelam di dalam laut. Iaitu jasadnya segera dikeluarkan dari laut, ‘dirawat’ segera dan dijadikan mumia supaya jasad itu kekal awet.

Namun penemuan itu menimbulkan persoalan yang sangat besar kepada Dr. Bucaille. Bagaimana jasad tersebut masih dalam keadaan sangat baik berbanding jasad-jasad yang lazimnya tenggelam dan dikeluarkan daripada laut? Lalu beliau menyiapkan sebuah laporan akhir yang diyakininya sebagai penemuan baru, iaitu proses menyelamatkan mayat Firaun dari laut dan kaedah pengawetannya.

Laporan tersebut diterbitkan dengan tajuk; Mumia Firaun: Sebuah Penelitian Perubatan Moden (judul asalnya; Les Momies Des Pharaons Et La Midecine). Ekoran penerbitan laporan itu, Dr Bucaille dianugerah penghargaan tertinggi kerajaan iaitu Le Prix Diane Potier-Boes (Penghargaan Dalam Sejarah) oleh Academie Frantaise dan anugerah Prix General daripada Academie Nationale De Medicine, Perancis. KISAH FIRAUN DI DALAM AL QURAN.

Namun seorang rakan sempat membisikkan kepada Dr. Bucaille bahawa penemuan ini sebenarnya bukan sesuatu yang baru. “Jangan tergesa-gesa kerana sesungguhnya umat Islam telah berbicara mengenai peristiwa Firaun yang mati lemas dan mayatnya dipelihara sehingga hari ini!” Namun kata-kata itu ditentang keras oleh Dr. Bucaille kerana beliau menganggap sangat mustahil. Baginya membongkar sesebuah misteri yang lama tidak mungkin dapat diketahui kecuali dengan perkembangan teknologi moden, peralatan dan makmal canggih yang mutakhir dan tepat.

Dr. Bucaille menjadi serba salah dan bingung apabila diberitahu bahawa al-Quran yang diyakini dan dipercayai oleh umat Islam telahpun meriwayatkan kisah tenggelamnya Firaun dan kemudian mayatnya diselamatkan.

Beliau semakin tertanya-tanya, bagaimana perkara seperti itu dapat diterima oleh akal kerana mumia itu baru sahaja ditemui sekitar tahun 1898. Sedangkan al-Quran telah ada di tangan umat Islam sejak ribuan tahun sebelumnya. Sambil mata tidak lepas memandang mumia Firauan yang terbujur di hadapannya, Dr. Bucaille terus tertanya-tanya bagaimana al-Quran dapat membicarakan kisah Firaun yang jasadnya diselamatkan dari hancur sejak ribuan tahun lalu. “Apakah masuk akal di hadapanku ini adalah Firaun yang cuba menangkap Musa (Nabi)? Apakah masuk akal Muhammad (Nabi) mengetahui hal sejarah ini? Pada hal kejadian Musa dikejar Firaun telah berlaku sebelum al-Quran diturunkan,” bicara hatinya sendirian.

Lalu beliau mendapatkan kitab Injil yang di dalamnya hanya membicarakan Firaun yang tenggelam di tengah laut saat mengejar Nabi Musa tetapi tidak diceritakan mengenai mayat Firaun. Sementara dalam Kitab Perjanjian Lama (Injil Lama) pula yang diceritakan dalam kitab itu hanyalah: “Air (laut) pun kembali seperti sebuah lautan yang berombak dan beralun, menenggelamkan kereta-kereta (chariot) kuda, pasukan berkuda dan seluruh bala tentera Firaun tanpa ada seorang pun yang berjaya menyelamatkan diri. Tetapi anak-anak Israel dapat menyelamatkan diri atas daratan kering di tengah-tengah laut itu”. (Exodus 14:28 dan Psalm 136:15) Dr. Bucaille sangat terkejut kerana tidak ada disebut langsung mengenai apa yang terjadi seterusnya kepada mayat Firaun selepas tenggelam itu. Ini menjadikan beliau semakin kebingungan.

Apabila mumia dikembalikan semula ke Mesir, Dr. Bucaille terus mendapatkan kepastian mengenai mumia itu. Lalu beliau memutuskan untuk bertemu dengan para ilmuwan Islam mengenai sejarah Nabi Musa, kekejaman Firaun sehinggalah Bani Israel meninggalkan Mesir dan dikejar Firaun dengan seluruh bala tentera di belakang mereka. Maka salah seorang mereka terus bangun dan membaca ayat al-Quran berhubung sejarah tersebut untuk Dr. Bucaille mendengarkannya sendiri: “Maka pada hari ini Kami selamatkan badan kamu supaya kamu dapat menjadi pelajaran bagi orang-orang yang datang sesudah kamu dan sesungguhnya kebanyakan manusia lengah dari tanda-tanda kekuasaan Kami. (Yunus: 92).” Apabila mendengar ayat ini, hati Dr. Bucaille benar-benar tersentuh. Beliau akhirnya mengakui kebenaran ayat itu kerana ia dapat diterima akal dan memberikan satu inspirasi serta dorongan kepada sains untuk maju meneroka lebih jauh lagi.

Lalu dengan hati yang begitu bergetaran dalam menahan sebak dan keharuan, beliau pun bangun dan dengan suara yang lantang berkata: “Sesungguhnya aku masuk Islam dan beriman dengan al-Quran ini.” Tidak sekadar beliau mengakui kebenaran dan memeluk Islam tetapi beliau kemudiannya pulang ke Perancis dengan menggali seluruh isi al-Quran. Akhirnya beliau berjaya menerbitkan buku yang sangat mengejutkan seluruh dunia dan sehingga kini telah diterjemahkan dalam pelbagai bahasa pada tahun 1976, iaitu The Bible, the Qur’an, and Science : The Holy Scriptures Examined in the Light of Modern Knowledge.

Melalui buku ini, Dr. Bucaille yang kemudiannya dikenali sebagai Dr. Yahya Maurice Bucaille berjaya membuktikan bahawa al-Quran adalah selari dengan fakta-fakta sains sementara kitab Injil adalah sebaliknya. “Sains dan Islam umpama saudara kembar yang tidak boleh berpisah. Ini kerana dalam Injil terdapat pelbagai kesilapan dari aspek saintifik tetapi tiada sedikitpun kesilapan seperti itu ada dalam al-Quran. “Al-Quran yang di dalamnya diceritakan segala penjelasan mengenai fenomena alam semula jadi yang sangat bertepatan dengan sains moden,” katanya. Beliau memberikan kesimpulan bahawa tidak syak lagi al-Quran benar-benar kalam Allah.

18 April 2012

Mengimbas kembali..

Kaji ubat yg attack DNA..

DNA itu apa? DNA ialah Natural Polimer!

polimer..masih ada kaitan.

Sambung lagi membaca.. Pasal POLIMER

17 April 2012

Sabar menanti dari San Francisco

Setiap hari membaca blognya.. mengikuti perkembangannya.
Tetapi.. secara tiba2..blog di blocked. Dh xleh baca dan ikut perkembangan beliau.
Hati tertanya-tanya, adakah sebegitu tegas pendirian sang pengupdate blog?
hari ke hari ttp cuba, mana tau dh bole.. sabar menanti..

Hari ini cuba lagi..
Syukur Alhamdulillah.. dh bole..

3 hari tanpa khabar berita..

Sambung membaca..
Mengikuti perkembangan dari San Francisco ^^

16 April 2012

Jalan itu bakal berliku-liku lagi

Awk minat x nk sambung PhD bidang sekian..sekian..sekian.. (konon2 bajet ramai la lecturer yg offer.)

Ya Allah..sgt2 la nak sambung. Sy pun bukanlah excellent sgt sampai nk demand2 nk bidang tu xnk bidang ni. Tapi, minat dan kecenderungan sy di bidang lain. Sy tahu tahap kemampuan diri sy setakat mana. (Tapi Allah lagi tau segala2nya)

Organic synthesis sgtlah seronok utk dipelajari dan tidak sukar utk memahami bidang ini (bohong la kalau senang sgt. ada juga susahnye). Cuma kalau setakat organic synthesis aje xpe, ni babit dgn ubat segala bagai. Asas sy tidak kuat. Menjadikan PhD sy nanti kurang kualitinya (walaupun kualiti yg ada sekarang ni pun xdelah banyak mane. Ntah2 xde.. T_T)

Polymer Chemistry bidang yg sy suka. Ini laluan sy sedari degree sehingga ke master. Tidak sesenang organic chemistry (sehingga sekarang masih lagi mencari-cari istilah kebertahuan di bidang ini). Jika hendak dibandingkan, masih kuat lagi asas organic sy berbanding polimer (kuat x kuat pun, still lagi belajar. jauh lagi nk ke tahap professor tu >.< ). Namun hati sy masih jua jatuh cinta kepada Polimer.

Cinta itu mmg pelik.. Inilah buktinya.. Xkenal sgt (maksudnya byk xtau dari tau) tapi ttp jatuh cinta..

mungkin dibidang polimer ini, PhD sy ada kualitinya (kualiti x kualiti kita tgk time viva nati -.- )

Jadi, adakah sy bersalah kerana tidak berterus-terang??

Kenapa nk sambung PhD? Kerana sy suke mengajar dan menyelidik. Jadi cita-cita yg paling hampir ialah Pensyarah Universiti. Hanya Pensyarah yg mempunyai kedua-dua bidang tugas itu (mengajar dan menyelidik). Untuk menjadi pensyarah sy perlu ada kelayakan PhD.

Perlu ke sy berterus-terang lagi??

 x berat mana pun kes ni. Allah kan ada =).. Insyaallah..

PhD? berliku-liku lagilah jawabnye nati ^^

13 April 2012

Ke arah SIFAR maksiat

Paginya beriman..
Ptgnya kufur....
Malamnya merintih mengenangkan dosa-dosa yg telah dilakukan..
Syukur masih punya rasa takut..
Begitulah putarannya..
Dari hari ke hari..

Aku menghuni iman manusia..
Pasang surutnya imanku..

Ya Allah..
Pegangilah hatiku..
Agar lama bertahan..kekal subur dalam hati..
Dari pagi hingga ke pagi esoknya..
Dari hari ke hari, tahun ke tahun..
Sehingga terpisah nyawa dan jasad..
Bersama IMAN terpasak kukuh dalam jiwa dan hati..

nota iman: Ke arah sifar maksiat, hati perlu gentar pada kalimah-kalimah ALLAH. Sesungguhnya manusia itu tenang kepada kebaikan dan resah kepada kemaksiatan.

nota ilmu: Apa itu maksiat? Ramai yg menganggap maksiat itu ialah dosa yg dilakukan antara lelaki dan perempuan yg bukan mahram spt berzina dan berkhalwat. Sebenarnya.. Maksiat adalah melakukan perkara-perkara yang dilarang, tercela dalam syariat Islam. Meninggalkan solat dan tidak menutup aurat juga adalah maksiat.


10 April 2012

bercerita kisah 'mahu'

Menginginkan sesuatu..
Namun Allah lebih tahu..
Sabar dalam menunggu..
itu sudah tentu..
Aku milikMu..
Kerana itu aku serahkan segala urusanku pada Mu..
Tanpa lelah tanpa jemu..
Ku tadahkan tangan memohon doa pada yg Satu..
Semoga aku dilindugi daripada sifat putus asa..
Aku tidak mahu sifat mazmumah itu..

Siapa kita utk tidak dijui. Sedangkan kekasihNya juga di uji ^^

setuju x?

Aktiviti membakar..

Esok public holiday. Saya plan nak buat bahulu esok. Bahulu kemboja dan bahulu siput.

Stand mixer dah ada (perlu supaya lebih efisyen utk memukul telur selama 30minit)

Acuan bahulu kemboja dan acuan bahulu siput dh ada. (setakat ni baru ada 3 acuan je)



berangan nk set acuan kemboja cenggini. sekali hamek! banyak dapat.huhu


Nota bahulu: sy betul2 balas dendam. dulu masa cuti sy dipenuhi dgn jurnal, buku kimia, penulisan ilmiah. itu sewaktu sy adalah pelajar akademik sepenuh masa. sekarang tidak lagi. sekarang masa utk sy buat apa yg sy suke ^^

05 April 2012

Kimia tidak terhenti di situ..

Tahukah anda bahawa, strukur kimia bagi sesuatu ubat (dadah) itu mempengaruhi tindak balas dan keberkesanannya di dalam badan manusia?



Sy sgt teruja dgn cabang ilmu kimia yg sdg sy terokai ini..
Hebatnye Allah..
Sumenye saling berkaitan!
Subhanallah..

Sewaktu membangunkan sesuatu dadah (yg ada pd ubat),
dadah itu perlulah direka agar strukturnya:
  1. boleh menembusi membrane perut (dan membrane yg berkaitan)
  2. boleh putus (bermaksud boleh bertindak dgn enzyme yg di sasarkan),
  3. boleh memilih sel buruk (yg tidak dikehendaki),
  4. boleh tahan lama dalam badan,
  5. Boleh masuk dalam DNA, dan
  6. Yg paling penting nilai toxicity yg selamat utk manusia!
Sume ni boleh direka (sudah semestinya dgn izin Allah) dengan bermain pada struktur kimianya sahaja!

Kimia itu memang menarik!

Sekarang sy sdg berusaha utk memahami dadah (ubat) utk Breast Cancer.

Allah Maha Hebat!

nota dadah: Selama ni kita tahu panadol (paracetamol) itu adalah drug. Tapi kini kita ada satu pendekatan, bertindak sama spt paracetamol tetapi bukan kategori dadah. Ianya di panggil Pro-drug. Apabila masuk ke dalam badan, barulah ia bertukar menjadi dadah. Jadi dos yg diambil lebih rendah berbanding drug (paracetamol)!

Perang status fb bakal berlaku! antr yg suke dan yg xsuke ^^

Tarikh telah di pilih..
28 april menjadi saksi..
himpunan serentak..
juta-juta rakyat malaysia di seluruh dunia..



Apalagi..
berlakulah nati satu fenomena lucu..
di mana menyaksikan..
makcik2 di fb merapu-rapu..
menghamburkan kemarahan mereka di atas perhimpunan itu..
antaranya..
"himpunan itu menghalang i utk kuar shopping"

Apabila membacanya..
rasa seperti.. derrrrrr..

Itu mmg lucu..
Jika ingin menyatakan ketidakpuasan hati anda itu,
sila fikirkan ayat yg solid sedikit..
Sesungguhnya ayat itu,
Menggambarkan anda adalah rakyat yg hanya tahu shopping..
lagak seperti duit berjuta..
mungkin tempias daripada didikan 'wasatiyyah' itu..

Itu mmg lucu..
nantikan bantahan suara hati makcik2 itu di fb!!
amukkan geng2 itu di fb nati..
kelakar? mmg kelakar..
hamburan juta-juta emosi..
x sabar plak nk baca status2 mereka itu nanti..

hohoiiiiiii

nota kaki: sekarang x terasa lagi. kang dh dekat2 tarikh, sesak plak news feed fb nati. memasing nk tulis status.huhu. sama cam dulu2 juga. saya? seronok bc status2 mereka tu. huhuhu

04 April 2012

ilmu akademik vs ilmu kemahiran hidup


Sudah tiba masanya. Buat apa yg sy suka!

  • Belajar seni pertahanan diri Silat. (seni pertahanan diri yg ada dalam diri buat masa ini hanyalah DIAM)
tapi xdela sampai camni. ^^

  • Belajar Menjahit langsir dan baju fesyen2 ckit. (sekarang cuma pandai menjahit baju kurung, dan menjahit benda2 ringkas spt sarung bantal, telekung dan ringkas2 laen.)
Aktiviti selepas waktu pejabat!

  • Belajar membuat pastry (sekarang cuma pandai buat kek, dan beberapa kuih tradisional yg laen. Nk belajar hias kek, dan pasti membuat kek itu ada skill dan tips2 yg unik. itu yg sy nk belajar! pasti byk lagi tips2 yg akan sy temui nati) 
verangan dapur yg cantik dan luas cenggini di rumah sendiri nati.huhu

Seronoknya dah x jadi pelajar  'akademik'. sekarang sudah tiba masanya utk sy buat apa yg sy suka! menjahit dan membakar kuih! Tidak perlu lagi hanya fokus pada ilmu 'akademik'. Kini punya ruang utk ilmu 'kemahiran hidup'

Sangattt Seronok!!

Mesin jahit, mesin jahit tepi, kelengkapan buat kek, sume dh ada. Tinggal sy je mengoperasikannya! wah..bahagia rupanya setelah tidak lagi bergelar pelajar 'akademik'!

Sy ingin menjadi org dapur yg berpendidikan.
Ini juga impian sy!

Eh bukan, sy ingin menjadi org dapur yg berpendidikan dan beragama! =)

Ijazah? sudah..
Ilmu kemahiran hidup? sedang..
beragama? masih dan sedang terusss.. Insyaallah.

nota ilmu: sekarang lepas balik keje. menjahit baju ^^




03 April 2012

Legasi itu...

Tidak membosankan,
Indah dan mengasyikkan,
Terkandung pengajaran dan panduan yg boleh di amalkan,
Dalam proses membentuk diri, anak2, isteri serta keluarga.
Mungkin ada yg ingin mencontohinya.

Panjang penulisannya,
Padat pengisiannya,
Bagi mereka yg ingin mencontohinya,
Layaknya sebuah novel,
Namun, hati tetap meronta-ronta,
Mahu meneruskan pembacaan.

Hati ini begitu sabar dan kusyuk,
meratah bait-bait tulisan,
memahami setiap maksud tersirat,
Walaupun panjangnya mmg berjela,
Jari jemari ini masih jua di tetikus,
Menggerak-gerakkannya ke bawah,
Demi meneruskan pembacaan,
Mencari sebuah keindahan,
Yg terkandung dalam corak kehidupannya,
Keindahan yg telah mencorakkan peribadi,
seorang ulama hebat.






Didik anak adalah bermula dari sebelum kahwin lagi. Maknanya, didik anak adalah bermula dari mendidik diri kita sendiri :)  Bila kita usaha untuk cemerlang, insyaAllah lahirlah generasi cemerlang.... lihat siapa ayah dan datuk kepada sultan muhammad al fateh... its a process of creating Super Generation, starting with us. we ourself...so stop blaming, stop complaining too much...we work towards what we dream for.. mungkin bukan kita yang kecapi hasil usaha kita, tetapi LEGASI yang kita tinggalkan..(Dr Rubiah k.Hamzah)




Sejarah telah membuktikan,
Muhammad al-fateh,
Sheikh Abdul Qader Jailani,
Mereka lahir hasil daripada didikan yg hebat,
Ibubapa mereka telah meninggalkan sebuah legasi!

Dan kini,
Sejarah telah membuktikannya sekali lagi!

Siapakah beliau yg dimaksudkan?
Jom. Baca sini.

nota hati: Allahuakhbar. Aku jua impikannya. Meninggalkan sebuah legasi. Namun, aku masih melakukan dosa dan menggunung T_T  Ya Allah, kuatkan imanku. Aku ingin merasai manisnya nikmat iman, manisnya rasa cinta kpdMu.

100% berlian! mampu?


Cincin 100% berlian pertama di dunia. Harga juta-juta. Kau mampu??

Gambar dan fakta diperoleh daripada sumber dI SINI

Nk beli bole.
Tapi....pakai duit sendiri!!
Jgn ambil duit org. Nk menabung dari kecil pun xpe.
Mak Jemah x kesah!


p/s: wasatiyyah. Kalau mampu pun, moga2 aku dilindungi daripada sifat berlebih-lebihan itu~

30 March 2012

benarke? oh..sekali lagi..


"RM608.68 juta telah dibelanjakan sepanjang tempoh 12 minggu untuk kos lawatan rasmi!"

12 minggu sahaja!

Lawatan menggunakan jet peribadi mewah seperti yg dimiliki oleh jutawan dunia?
Menginap di hotel2 mewah?
Dihidangkan dengan makanan yg diimport dari negera luar?
Dibentangkan dengan red carpert yg di perbuat daripada bulu?
Dihiasi dengan bunga-bunga segar?
Atau umpan kpd si jelata yg tidak tahu itu?

Adakah itu semua yg menjadikan jumlahnya mencecah RM600juta?
Oh..Begitu sukar utk dicapai dek akal sy yg tidak mewah ini.

Jika tidak dibenar, jgn dinafikan dgn mulut.
Sila nyatakan perincian belanjawan itu.
Si jelata yg 'ingin ambil tahu' ingin tahu.
Tidak semua Si jelata rela diperbodohkan.

Sy jelek dgn wasatiyyah yg sebegini.


Sudah-sudahlah..

27 March 2012

Mengkagumi mu, bukan lagi rahsia..

gambar hiasan
Hadirmu bersama kuntum senyuman
Walau dirimu hamba tawanan
Kau jadi impian firdausi
Kau jadi pingitan hiasan duniawi

Walau tak pernah melihatmu
Zinnirah
Matamu jadi taruhan
Gantian lara nilaian iman
Ayuh bersama kita susuri
Perjalanan derita ini
Terlindung sudah indahnya maya
Mata hatimu tetap menyala 

Zinnirah
Kau umpama bintang di malam hari
Menerangi alam dan ditemani cahaya purnama
Selaut kasih kau hamparkan untuk Ilahi
Tiada sempadan dan tiada bertepi

Zinnirah
Kau serikandi sunyi bersendiri
Di medan ngeri dan bersuara sepenuh berani
Kasih suci yang kau hulurkan untuk Ilahi
Menagih korban kasih abadi

Zinnirah kau gadis pilihan
Hiasan dunia
Penyeri di firdausi
Siapakah zinnirah?
nota jari: *Aku mengkagumi kekuatanmu mempertahankan aqidahmu. moga aku memiliki keimanan seteguh itu. *

26 March 2012

Sape kata kita miskin?

600 juta hutang dihapuskan mcm tu je?
wah..seronok buat hutang, lagi seronok x kena bayar hutang plak tu!
bertambah-tambah ronok "mereka"
(di mana amanah mu sewaktu mula2 menerima amanah?)



Mari kita tgk apa akan jadi KALAU..
PTPTN di tukar menjadi biasiswa..

Katakanlah seorang pelajar di beri pinjaman sebanyak RM30 000 oleh PTPTN,
RM 600 000 000/RM30 000 = 20 000

Bermaksud dengan nilai RM600 juta itu, kerajaan mampu menjadikan PTPTN daripada pinjaman kepada biasiswa untuk 20 000 org peminjam!! Sangat banyak!

Itu baru RM 600 juta. Byk betul duit negara kita rupanya. Itu yg kita tahu, yg kita tak tahu?? Sape kata kita x kaya??

X nk tukar kepada biasiswa pun xpe.
Tapi hapuskanlah kos pentadbiran, dan berikanlah jadual peratusan bayaran balik mengikut keputusan CGPA. Itu pun dh ada kebajikannya disitu berbanding penambahan hutang tiap2 tahun dek krn 'kos pentadbiran". Kalau dh nk sgt kaut kos pentadbiran tu, baik tukar jela PTPTN ni jadi BANK.

24 March 2012

Nota hati seorang anak

  Pernahkah anda menatap wajah ibu bapa tersayang ketika mereka sedang tidur ?  Itulah wajah yg paling jujur . Pengorbanan yang terkadang melelahkan namun tak terungkap . Tetapi wajah ketika tidur mencerita segalanya , tanpa kata , tanpa suara seolah dia berkata : Betapa lelahnya aku hari ini , demi anak dan keluarga aku sanggup segalanya . Renung dan tataplah wajah tersayang sblm dia menutup mata buat selama2nya . :)




 Nota hati : Mak ayah sentiasa ada dalam doa kakak. Mungkin kakak belum jadi spt yg mak harapkan, tapi kakak akan sentiasa terus mencuba utk jadi anak solehah buat mak ayah, menjadi harta buat mak ayah di sana kelak. Insyaallah. Mak dan ayah adalah ibu dan bapa yg terbaik buat kakak. Mak dan ayah dah menjalankan tanggungjawab memberikan didikan agama yg cukup buat kakak. Kakak tidak mahu mak ayah di soal di sana di atas kedegilan kakak melaksanakan suruhan Allah. Subhanallah. Doakan kakak. Kakak perlukan doa mak ayah.

23 March 2012

Mahram ke Muhrim? Eh ada beza tu

Eh, dia bukan muhrim awk. Awk x bole bersalaman dgnnya. Ungkapan sebegini sering kali digunakan untuk menunjukkan/menerangkan perihal hubungan/pernikahan/aurat atau seumpamanya antara lelaki dan perempuan.

Persoalannya betulkah istilah yang digunakan itu? Muhrim?

Saya masih ingat lagi penjelasan dari ustazah di zaman sekolah dahulu. Muhrim ialah istilah yang digunakan bila seseorang dalam ihram. Alhamdulillah masih subur pesanan itu dalam ingatan. Maka, ingin sy kongsikan ilmu ini dgn yg lain.

Istilah yg betul utk ungkapan di atas tadi ialah MAHRAM. Mahram merujuk kepada org yg haram berkahwin dgn kita.

Selepas ini, bolehlah kita perbetulkan penggunaan MAHRAM dan MUHRIM.

Contoh ayat : bermusafirlah kamu wahai wanita dengan ditemani MAHRAM mu =)


utk lebih faham, boleh rujuk SINI

22 March 2012

Tips menabung. Kawen tanpa loan bank.

  
Harus di ingat, tidak salah utk berkongsi bersama-sama pasangan menanggung jumlah perbelanjaan kawen (kecuali mas kawen). Sekarang bukan dahulu lagi. Di mana zaman dahulu, kebanyakan anak gadis tidak bekerja dan hanya menunggu pinangan org, malahan ada juga yg tidak habis sekolah. sudah tentu perbelanjaan banyak tertanggung di atas bahu lelaki. Tetapi kini, sudah ramai anak gadis yg berpendidikan dan mempunyai kerjaya serta berpendapatan dan berkemampuan utk menyediakan serba sedikit keperluan majlis.

Seperkara yang ramai ibu bapa tidak tahu (atau pura-pura tidak tahu) ialah, wang hantaran yang diberikan oleh bakal menantunya (pengantin lelaki) adalah duit anaknya sendiri. Anak dara kita terpaksa meminjamkan wangnya kepada bakal suami yang perlu menyediakan wang dua kali ganda untuk keperluan rumah keluarganya dan keluarga bakal isteri. Dan realitinya, budak lelaki tak ada duit. Di era keluarga lelaki dan perempuan sama berkemampuan, hapuskanlah wang hantaran. Naikkan mas kahwin, dan masing-masing buatlah kenduri masing-masing (Ustaz Hasrizal Abdul Jamil)

Tips ini adalah tips berkongsi bukan meminjamkan wang. Anda fahamkan maksud sy?

Ok..kita mula dengan cara mudah.
(Utk mereka yg mempunyai sebab/alasan utk tidak mahu berkongsi)
Anda simpan RM250 setiap bulan selama 36 bulan atau 3 tahun.
RM250 x 36 bulan = RM9,000.

Tak Cukup?
(mula terbuka hati utk berkongsi)
Anda kongsi dengan bakal isteri, setiap orang simpan RM250 setiap bulan.
Jadi RM9,000 x 2 = RM18,000 (atau RM250 x 2 orang x 36 bulan = RM18,000)

Masih lagi tak Cukup?
Doublekan nilai simpanan anda berdua kepada RM500 setiap bulan.
RM500 x 2 orang x 36 bulan = RM36,000.

Lambat?
Simpan RM500 setiap bulan untuk tempoh 1 tahun setengah (18 bulan).
RM500 x 2 orang x 18 bulan = RM18,000.

Kalau bergaji besar? Bole simpan cara begini.
Sebulan simpan RM1000 x 2 orang x 6 bulan = RM12 000

Atau utk tempoh 12 bulan

RM1000 x 2 orang x 12 bulan = RM24 000

Atau utk tempoh 1thn 6 bulan

RM1000 x 2 orang x 18 bulan = RM36 000

Kalau anda bergaji RM 2 600 sebulan anda mampu utk menabung sehingga RM1000 kalau anda berbelanja cara org bergaji RM 1 600. Utamakan keperluan bukan kehendak. Anda MAMPU MENGUBAHNYA! (InsyaAllah)

Sekarang kita lihat bajetnya pula.

RM9,000 : Kenduri belah perempuan kecil-kecilan.
RM18,000 : Kenduri belah perempuan dan lelaki kecil-kecilan.
RM36,000 : Kenduri belah perempuan dan lelaki sederhana.

(wasatiyyah iu penting)

Majlis merenjis, bersanding, malam berinai, fotografer outdoor indoor, Cameraman utk Video, PA system dan DJ dan sebagainya itu hanyalah tambahan dan tidak wajib. Kalau ada bajet lebih silakan. Yang penting merancang.

Mari kita menjadi perancang yg bijak. Kehidupan selepas kawen itu lebih penting kerana di situ terletak matlamat dan tujuan. Mahukah kita majlis yg mewah tetapi terpaksa menanggung hutang RM700 malahan RM1000 sebulan selama bertahun2 hanya utk memenuhi kehendak 'ala sekali je seumur hidup'?

RM700 tu bole buat beli aset laen. seperti RUMAH atau KERETA atau DINAR EMAS (tambah lagi beberapa ratus je tu)




Nota Jari: Tips ini sy peroleh daripada (http://istanapengantin.wordpress.com) dan saya gabungkan dengan idea sy sendiri. Semoga ada manfaat utk kwn2 dan juga diri sy =)

21 March 2012

Result SPM.. Ikhlaskan hati

Teringat memori 12tahun dan tahun2 yg berlalu dahulu..
Saya? tidaklah secemerlang mana..
Namun tetap bersyukur dgn apa yg ada..
Sy tidak bijak, tidak pandai, namun sy diberi kesempatan utk dapat apa yg sy impikan..
laluan sy mudah. tidak banyak onak dan duri di laluan menuju impian yg di cari..
Sy sedar, ini berlaku kerana atas ketentuan Allah, atas kasih sayang Allah..
Bukan kerana kepandaian atau kebijaksanaan sy. Ini rezeki daripada Allah buat sy.

Seawal tingkatan satu, sy sudah mempunyai cita2 yg solid.
Tidak pernah berganjak dan berubah sehingga kini. Menjadi seorang AHLI KIMIA itu impian sy.
Apa itu ahli kimia? Malahan sy tidak pernah tau apa itu KIMIA. Namun cinta dan minat terhadap bidang itu sudah mula bercambah seawal tingkatan 1.

Alhamdulillah seawal tingkatan 4, setelah mula didedahkan dengan KIMIA, minat itu tetap jua utuh. Makin kenal makin jatuh hati. Keputusan KIMIA sepanjang peperiksaan di sekolah juga sentiasa ada sinarnya. Syukur pada yg Satu.

keterujaan yg teramat sgt sewaktu pertama kali melangkah ke makmal kimia sekolah!


Setelah mendapat keputusan SPM, sy ditempatkan di MATRIKULASI PULAU PINANG (KMPP).
Alhamdulillah, Allah maqbulkan doa ibu dan hajat sy.
Mmg itu pilihan pertama sy sewaktu memohon penempatan di Matrikulasi.
Jarak dari KMPP ke rumah sy hanyalah 15minit shj. Selagi lagi, laluan sy dipermudahkan Allah.

Setelah tamat pengajian setahun di KMPP, sy memohon penempatan di IPTA pula.
Pilihan sy masih juga KIMIA, dan sy memilih UKM sbg tmpt utk sy terus mendalami apa itu KIMIA. Syukur, itu jualah nikmat yg Allah kurniakan buat sy.

Kini, sy sudah pun menamatkan pengajian sy di peringkat master, masih lagi jurusan KIMIA.


tidak lagi terpinga-pinga utk membaca dan mentafsir struktur kimia yg kompleks seperti awal2 mengenali Kimia.
Laluan sy menuntut ilmu tidak banyak onak dan durinya. Syukur alhamdulillah. Sekali lagi, ia berlaku bukan kerana kebijaksanaan atau kebolehan sy. Kalau ada pun, sumbangan itu sangat sedikit. Semua ini berlaku krn itu rezeki dan nikmat drp Allah buat sy. Kegagalan itu ujian buat kita, dan kejayaan juga boleh jadi ujian buat kita.
Allah kurniakan kemudahan buat sy sepanjang menuntut ilmu, siapa sy utk tidak di uji Allah? sedangkan kekasihNya juga di uji. Kini sy sedang di uji Allah. Syukur Alhamdulillah. Moga Allah lindungi sy daripada sifat putus asa dan terus bergerak ke hadapan.

Mulakan niat dengan 'LillahiTaala' segalanya untukMu YA ALLAH.

Jadi pada adik2 di luar sana, tidak kira anda gagal atau cemerlang di dalam SPM, itu semua ujian buat anda. Perjalanan kita masih jauh, kita berjaya sekarang, mungkin dipertengahan kita di uji. Kuatkan hati. Allah ada utk kita. Perancangan Allah buat kita jauh lebih hebat. Ikhlaslah menerima perancangan daripada Nya ^^

15 March 2012

dulu laen..skg jauh lagi laen beb!!

Dulu..
Master je..
Bidang polimer..
bermain dengan polimer..
related lagi dgn 1st degree..


Sekarang..
PhD..
Bidang farmasi..
bermain dengan dadah..
x related lagsung dgn master..

Dulu..
menghasilkan sesuatu utk digunakan oleh manusia..
dalam bentuk aplikasi harian..

Sekarang..
menghasilkan sesuatu utk digunakan oleh manusia..
tapi dalam bentuk ubat-ubatan..

Dulu..
Sy mengkaji suatu bahan yang ringan dan mempunyai kekonduksian terma yg canggih
utk mengatasi masalah haba pada telefon bimbit, laptop dan apa sj yg panassss...


Sekarang..
Sy mengkaji sesuatu sebatian yang boleh dijadikan sebagai ubat
utk mengatasi masalah kanser pada manusia tidak kira apa kanser asalkan ianya kanserrrrrr...


Sekarang..
Kena blaja apa itu DNA...
Bagaimana kanser merebak pd manusia..
Bagaimana ubat bertindak pd sel kanser..
Apa ciri2 anti kanser yg baik, yg perlu ada pada ubat..

Apa??
Bagaimana??
Mengapa??
Siapa..??
Kenapa??

EH....byk ni nk kena blaja =_=

Bismillahirrahmanirrahim

12 March 2012

jgn pitam lagi! 5minutes to go..

mata mula berpinar-pinar menatap monitor..
membaca bait-bait DNA yg sukar utk diterjemahkan..

cepatlah pukul lima..
terasa sukar benar nk menegakkan kepala..
utk meneruskan bait puisi syahdumu..

oh jurnal!!
mengapa sukar utk dimengertikan maksudmu =_=

nk pitam cam dia juga la..


buat sang penegur..


aku tidak mahu menjadi manusia angkuh..
yg tidak boleh ditegur kesalahannya..
yg tidak boleh dinasihati..
yg tidak boleh diingati..
yg tidak boleh dipesan-pesan..

aku tidak mahu menjadi manusia angkuh..
kerana aku tidak maksum..

terima kasih kpd yg menegur..
tidak terpalit rasa benci pd sang penegur..
kerana..
aku bukanlah manusia angkuh..

buat sang penegur..
Moga Allah merahmatimu..



11 March 2012

Selamat bertunang!


Syukur..dgn rasa rendah diri..
sy nk kongsikan 2 dulang hantaran hasil sentuhan sy.. 
coklat dan cup cake ^^

cer tgk pic kt bwh ni..
setelah 2 bulan bertunang, br hrni nk upload..
perhaps, u will get some ideas for yours!

 (my dearest kazen's engagement day. dun misunderstood. this ceremony was not mine ^^)

Cup cake (coklat) sy buat sendiri. di hias dgn cream dan fondant.


yg ini? bukan sy buat ^^ coklat dan bekasnya = RM30. murah ke mahal?      



10 March 2012

kerana sy juga tidak layak..

Allah.. x terhitung rasanya dosa..
terasa benar hinanya diri di hadapanMu..

x tergambar dosa-dosa yg pernah di lakukan..
taubat nasuha..taubat nasuha..taubat nasuha..
bertaubatlah wahai hati..
dengan sebenar2 taubat..
sebelum semuanya terlambat..

Ya Allah Ampunkanlah dosa-dosaku..

Di dalam aku melakukan kemungkaran,
Kau masih limpahkan kasih sygMu buat ku..
Benarlah Engkau Maha Pemurah, Maha Penyayang..
Engkau Yang Paling Lemah Lembut terhadap hambaNya..

Terima kasih beri aku lagi sekali peluang..
utk kembali ke Jalan Mu..

Sesungguhnya mmg benarlah..
Kasih sygMu mendahului kemurkaanMu..

Jangan dipenting-pentingkan sangat

sebelum kawen kena ada..
kerja tetap yg bersesuaian dengan kelayakan,
gaji yang mantap,
rumah yg selesa,
kereta yg bole muat 5,6 org..

oh..itu semua mmg penting..tapi jgn dipenting2kan sgt..
KPI manusia tentang material mmg sukar utk dicapai..
berbaliklah kepada apa yg diajarkan Islam..

si keluarga lebih risau jika sebelum kawen anaknya tidak berharta,
mengatasi kerisauan jika anaknye tidak menjaga solat, menjaga pakaian (aurat),
menjaga akhlanya dan menjaga islamnya..

nk kawen?
x solat? xpe..
x tutup aurat? xpe..
x pandai mengaji? xpe..
x tau rukun iman rukun islam? xpe..

nk kawen?
ada kereta? bole..
ada rumah? bole..
ada keje mantap? bole..
ada gaji masyuk? bole..

jgn silap mementingkan yg patut dipentingkan..
jgn dipenting2kan sgt benda yg x sepatutnya..
 
(sy pesan utk diri sy. kdg kala sy juga alpa..)


07 March 2012

Sedebu masalah..

ingin terus melangkah..dan..berlalu pergi..

sy xperlukan semua itu!

(buat masa ni je kot)
-tgk tu hati x kuat!

(bukan sbb hati x kuat la! adoii)
-abes tu sbb ape?

(itukan sunnahtullah. mane bole xnk selama2nya)
-maknanya bt masa ni je la ea?

(pandai pun)
-ye la.. hati kita kan milik Allah.

(Serahkan saja hati kita pd Allah utk tentukan. betul x?)
-betul..betul..betul..

Menarik nafas dalam2...
dan menyambung semula amanah sambil melepaskan nafas secara perlahan2 juga..

sesungguhnya..
mengamalkan teknik pernafasan yg betul adalah salah satu teknik utk menyelesaikan masalah juga..
ngeeee =)

sedebu masalah jgn dibiarkan berlonggok menjadi selonggok debu masalah.
selesaikan secara perlahan2..teknik pernafasan itu.. jgn lupa..

06 March 2012

Semakin anda blaja,semakin anda xfaham. percayalah!

Apa itu analogue?

Antara jwpn yg di beri:

  1. Cth macam methanol ethanol and so on dalam group alkohol tu kita katakan analogue.
  2. Kalau methanol and ethanol tu bukan analogue. itu homolog. Tapi aku xtau analogue tu ape.
  3. Analogue tu bukan nombor ke?
  4. Analogue ke analogi ko tny ni?
  5. Dan yg paling best... Cuba ko google!

Analogue ni adalah salah satu istilah yg digunakan dalam kimia. Sy ajukan soalan ini kepada mereka yg memang daripada bidang KIMIA. Sy ajukan kepada pelajar kimia master dan juga PhD. Pensyarah universiti juga pelajar overseas. Sume bg jwpn yg berbeza-beza.

Kenapa ini berlaku?

Adakah kerana..
Semakin anda mendalami ilmu itu semakin anda konfius dan tidak faham. sehingga begitu sukar untuk menterjemahkan sesuatu makna??

atau memang
semakin anda blaja semakin anda konfius dan semakin anda tak faham =_=

moral of the story: Jom sume kita sambung PhD ^^ kita sama2 konfius! huhuhu

SILA bersangka baek.

MINAH: Baru di tahap itu sudah sombong.

TIPAH: mane awk tau dia sombong?

MINAH: dari gaya percakapan dia.

TIPAH: mungkin bukan niat nk sombong. mungkin cara penyampaian tu buat dia nampak sombong. mungkin bole kita katakan kt sini, dia tidak mempunyai skill 'public relationship' yg bagus yg menampakkan gaya penyampaiannya itu spt tidak kena. benda itu kan boleh diperbaiki =)

MINAH: BETUL JUGA =)

~bersangka baeklah kita kepada org. Jgn lupa, org len juga akan menilai kita~

02 March 2012

Awk mampu nk bt camtu??

sama tapi tak serupa
itulah yg bole digambarkan tentang..
medicinal chemistry dan polymer chemistry..
SAMA kerana itu KIMIA
TAK SERUPA kerana itu MEDICINAL dan POLYMER..

Itu KIMIA..
Cabang KIMIA saje sudah luas
Apatah lagi bidang2 yang laen..
Tak tercabang utk dihitung dengan jari jemari yang ada.. 

begitulah hebatnya ilmu ALLAH..
Allahuakhbar.. ALLAH MAHA BESAR..

Salah satu kehebatan Allah yg sy dapat rasakan dalam bidang kimia,
bilamana beratus elemen yang ditemui di dunia ini apabila disusun dan dikelaskan dalam satu susunan periodic table rupa2nya dapat memberikan perkaitan tentang sifat kimia dan fiziknya yg sgt cantik.
apa saja tindak balas kimia dan fiziknya dgn sesuatu elemen/sebatian lain, akan memberikan jawapan yg tidak lari..

Hebatkan??

Mampukah kita menghasilkan sesuatu yg seperti itu?

Allahuakhbar..
Semakin aku mendalami lautan ilmu Mu,
semakin aku kagum dengan kehebatanMu,
semakin aku merasakan betapa kerdilnya aku..
  
Apa yg penting, setiap ilmu yg kita pelajai,
lihatlah kehebatan2 Allah yg terkandung di dalamnya..

Kini..
Saya sedang mempelajari cabang ilmu MEDICINAL CHEMISTRY
Secara bahasa melayunya.. KIMIA yang diaplikasikan utk PERUBATAN..

Maka..
 teruskanlah melihat Kebesaran Allah!
Semoga terdidik hatimu =)
Selamat berusaha ^^