Menjana peribadi ke arah SIFAR maksiat

13 January 2009

gara~gara salah faham..heee..

alkisah bermula sewaktu aku ke UTM, joho untuk anta sampel solid state nmr. aku ke sana bersama sahabat aku, diana. kami bertolak hari ahad 11.45 malam bas dari seremban. sampai di skudai hari isnin sekitar 4pagi.. di sri putri kami naik teksi untuk ke kolej rahman putra. sewaktu sampai,nadia iaitu sahabat kpd diana yg kami nk tumpang bilik kt kolej tu dh tidur, memandangkan xnk mengganggu dia, kami memilih utk berehat di sebuah meja dan kebetulan ada 2kerusi kt situ. mmg cukup utk aku dgn diana. dlm keadaan duduk pun kami leh tido dgn nyenyaknye.. penat giler..aku siap mimpi berjaya menjinakkan seekor harimau! hahaha..
dlm nyenyak tido tu, kami dikejutkan dgn azan subuh..kolej tu masih sunyi lagi. xtau nk tanya sape kt mane surau.. aku dgn diana pun kuar la mencari arah azan tu.. maklumla kt tempat org, gelap2 lagi, xtau nak mencari kot mane.. dari jauh ternampak juga org lelaki berjln kaki nk solat jemaah subuh di surau @ di masjid brgkali, nk ikut dr jauh kami takut tersilap jln termasuk blok lelaki plak kang..bahaya plak tu..huhuhu.. dlm mengikut rentak kaki, tiba di jln besar, kami terserempak dgn sorg adik perempuan..
"adik tumpang tanya, cane nk ke masjid?" tanya aku pada adik itu tu. dia seperti xtau cane nk trgkn arah ke masjid. kami ade berkenalan bertanya nama, tetapi syg aku terlupa namanya diana pun begitu.. huhuhu..yang aku ingt dia pelajar thn 2 fakulti alam bina.
"cmnila akak, sy tunjukkan akak surau kt kolej rahman putra. harap2 surau dia buka la"
aku dgn diana sekadar mengangguk.. kebetulan pulak terserempak dgn penghuni kolej rahman putra juga.. dlm hati berdoa moga2 buka.. dlm perjalan ke surau, kami sempat2 la berborak..
"akak dari mane?"
"kitorg dr ukm nk ke institut ibnu sina. adik tau ktne bangunan tu?"
"ooo..bangunan tu dkt je dgn masjid UTM. sebelah je" jwb adik itu.
dlm hati kami, klo solat kt masjid UTM seronok jg ni, nk p Institut Ibnu Sina pun senang sbb dh dkt. maklumla kami ni mmg xbiasa selok belok kt sn. tapi memandgkn dia pun xtau cane nk tunjukkn arah, kami pasrah je..huhuhu..
"akak ade ape nk ke ibnu sina? sy dulu penah masuk kelas al-ghazali. akak nk jupe ustaz mane?"
aku cam dh konfius dgn soalan adik tu. memandangkan masa tu aku dlm keadaan keletihan dan dlm otak aku hanya ada gamba surau je. maka terkeluar la soalan yg paling best yg sempat melintas dlm fikiran aku..
"nape nk kena jupe ustaz?" hahahaha... bila aku pikir..logik ke aku tanye soalan ni..tapi memandgkn aku dh xpaham aku tny jela..hihihihi.. aku dpt rasakn diana pun xphm mcm aku jg..hahaha
"eh sori akak.. sy terlupa..sy asyik ingtkn akak nk ke masjid tadi. sbb tadi akak kata nk ke masjid" aku sekadar tersenyum. kemudian adik tu menyambung serba sedikit mengenai kelas al-ghazali nye.. dlm keadaan faham dgn tak phm, aku cuba juga dgr dan paham wlpn akhirnya ape yg dpt aku simpulkn..aku mmg xpaham juga..hahahaha..
beberapa minit kemudian, kami tlh berjaya smpi di surau kolej rahman putra. alhamdulillah..suraunye buka dan ade beberapa jemaah lelaki tgh solat. fuh leganyee..dpt basuh muka ambil wudhu'..muka layu jadi segar bugar.. seusai solat subuh, aku dgn diana berbincang cane nk ke institut ibnu sina, menurut adik tadi berhampiran masjid, so kejap lagi kite cari kat mane masjid!!
setelah berikrar utk mencari masjid, kami terlelap kt surau tu..ngantok dan keletihan yg amat..huhuhu.. akhirnya kami selamat tidur dgn nyenyaknye.. pkl 8.30 pagi kami terjaga krn dikejutkn dgn bunyi msj masuk. kami terus bersiap2 untuk sarapan sblm ke masjid utk mcr institut inbu sina!!
kami sarapan pagi di cafeteria berhampiran sambil menunggu nadia. setelah berkenalan, rupa2nya dia juga pelajar thn 2 fakulti alam bina. kami bertanyakan soalan yg sama kpd nadia.
"nadia tau x kt mane institut ibnu sina? cane nk ke sana?"
"o0o0o0.. ibnu sina. dkt je dgn pusat pengajian islam. akak naik bas yg tertulis KTC (kolej tunku canselor). pastu nati ckp kt driver nk turun kt ibnu sina. nati dia drop kn kt situ"
aku pun mula menghitung2 percanggahan pendapat yg sudah mula timbul. tadi adik tu kata dkt dgn masjid, nadia ni kata dkt dgn pusat pengajian islam. aku pun dpt la simpulkan, mungkin pusat pengajian islam, masjid dan ibnu sina ni mmg dekat antara satu sama lain. tapi yg aku xdpt nak kaitkan dgn pendapat yg lagi satu ni..kwn aku kata ibnu sina dkt atas bukit, jauh nun kt sana. kena naik bas yg tulis FKKSA (fakulti kejuruteraan kimia dan sumber asli). lantas aku menyuarakan kpd nadia mengenai pendpt yg terakhir tu..
"kwn akak ckp nk ke sana kena turun kt FKKSA. ke naek bas KTC lagi dkt?"
"akak naik bas KTC la sbb dia mmg lalu dkt pengajian islam"
aku pun mengangguk phm. wlpn dlm hati aku cuba kaitkn antara institut ibnu sina dgn pusat pengajian islam..konfius lagi..
beberapa minit kemudian, bas KTC lalu.. dgn konfidennya kami ckp kt driver..
"nt tlg berhentikn dkt institut ibnu sina" driver tu pun angguk..
dalam hati..lega..kejap lagi kami akan jupe bangunan yg kami cari2..
sampai ke akhir destinasi bas, kami xjupe juga bangunan tu. sume penumpang dh turun. driver tu pun tanya.
"awk tau ke institut ibnu sina kt mane?"
kami sekadar menggelengkan kepala. driver tu pun terangkan la..nk ke sana kena naik bas bertulis FKKSA. "nati sy turunkn kamu dkt tmpt kamu naek tadi, kamu naek teksi kt sn sbb bas xlalu ke FKKSA waktu2 ni"
kami pun naik la teksi.. lagi sekali kami ckp kt driver tu.. "pakcik kami nak ke institut ibnu sina" dia pun mengangguk.. dlm hati aku bermonolg kt sini ade byk ke bgunan nama ibnu sina.. susah benar nk cari..huhuhu
alhamdulillah dari jauh kami dh nampak bangunan tertera "Institu Kajian Sains Fundamental Ibnu Sina atau dikenali sbgi Institut Ibnu Sina.. yaho0o0o0oo0!!! xsilap lagi..
sementara menunggu pegawai sains di lobi, aku dan diana meluahkan segala kekeliruan yg wujud sejak dr pagi tadi. sejak tadi kami hanya bermonolog dalaman memikirkan kekeliruan yg wujud. hahaha.. baru kini kami berkesempatan untuk mengadakan perbincangan, kami mula menyedari salah faham yg wujud.. rupa2nya adik tadi dgn nadia ingt kami nk ke kelas ibnu sina !!! terjwb la sudah bhw ustaz mmg tiada kaitan dlm jln cerita aku utk hantar sampel NMR , dan psl kelas al-ghazali..erm mungkin adik tu ingt kami nk masuk kelas ibnu sina kot.. xtau la ape yg depa phm sebenarnya..huhuhu.. yg kwn aku kata kt FKKSA tu sbb mungkin dia tau background study aku bidang kimia.. so dia mmg phm bangunan yg aku mksdkan.. aku dgn diana tergelak2 memikirkan salah fhm yg wujud..
gara2 mencari ibnu sina dan institut ibnu sina... hihihihi.. {peace}

3 comments:

Tulip In My Heart said...

salam..

bila teringat balik, mesti rasa nak ketawa. nak jumpa ustaz?? hhehehehe..

Anonymous said...

hahahah~tol tu.. nk jupe ustaz mane la plak pagi2 buta ni..uhukuhuk..konfius rs

Tulip In My Heart said...

syira, kita kena kerja keras.chayok2..