Menjana peribadi ke arah SIFAR maksiat

06 January 2010

saat ini..

air mata mula ingin menyapa ruang mata..
hati seakan berbisik..
untuk apakah air mata ini..

aku hambaMu yg lemah Ya Allah..
tanpa Mu disisi, aku rebah..

bukan mudah utk bernafas dlm jiwa hamba..
terkadang hati kuat, terkadang hati leka dan alpa..
Ya Allah, Engkaulah pemilik segala-galanya..


Hati teringat dengan kata-kata Al-Fudail bin Iyadh buat sahabatnya..


"Maafkanlah dia. Orang yang pemaaf dapat tidur di atas katilnya dengan tenang sedang orang yang membela diri tiada hentinya berfikir untuk membela dirinya, cara apa yang akan digunakannya dan jalan apa yang harus ditempuhnya, apakah perkataan yang akan dikatakannya untuk mengalahkan hujah orang itu. Sudah tentu ia akan gelisah dan tidak dapat tidur."


Firman Allah SWT dalam surah Al-baqarah ayat 155-157 yang bermaksud:

Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu Dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. dan berilah khabar gembira kepada orang-orang Yang sabar:(Iaitu) orang-orang Yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya Kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah Kami kembali." mereka itu ialah orang-orang Yang dilimpahi Dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang Yang dapat petunjuk hidayahNya.


tersenyumlah syg..dunia akan tersenyum padamu kembali.. =)

Ingatlah nasihat Rasulullah SAW kepada Abu Bakar ketika peristiwa hijrah: "Janganlah kamu bersedih kerana Allah bersama kita."

No comments: