Menjana peribadi ke arah SIFAR maksiat

11 July 2012

Mas kawin dan hantaran..

Pada pendapat sy, yg lebih merungsingkan kepala lelaki bukanlah mas kawin, tetapi wang hantaran sebenarnya. Tgk sajalah info mas kahwin yg di sediakan JAKIM. Masih lagi dalam lingkungan mampu utk disediakan.

Perihal wang hantaran ini, yang meletakkan tinggi selalunya ibu bapa dan keluarga. Org itu 10K, org ini 15K, begitu begini. Mak ayah dan keluarga mmg juaranya yg menentukan. Anak2? angguk2 geleng2.

Pendapat sy, wang hantaran itu sebagai hadiah pemberian daripada pihak lelaki kepada pihak perempuan utk mengadakan majlis. Yang wajibnya adalah MAS KAHWIN. Tetapi sekarang sudah menjadi satu fenomena terbalik di mana wang hantaran yg di utamakan. Buktinya? Lihat sahaja sekarang, wang hantaran mencecah RM20K, tetapi mas kahwinnya hanyalah RM23.


Sekiranya pihak lelaki mampu menyediakan wang hantaran sehingga RM20K, bermakna kita boleh kategorikan lelaki ini sebagai golongan yang mampu. Apa salahnya jika dikurangkan wang hantaran, dan di naikkan nilai mas kahwin. Mas kahwin itu adalah hak isteri. Utamakanlah yang hak.  Wang hantaran RM20K, mas kahwin cuma RM23, fikir-fikirkanlah.

Janganlah jadi org kebanyakan yakni berlumba-lumba dalam menentukan wang hantaran. Sebaliknya berusahalah menjadi org yg faham yakni mengikut apa yang di ajarkan Islam.

“Demi Allah” jawab Ali bin Abi Thalib dengan terus terang “Kamu sendiri mengetahui bagaimana keadaanku tak ada sesuatu tentang diriku yg tidak kamu ketahui. Aku tidak mempunyai apa-apa selain sebuah baju besi sebilah pedang dan seekor unta.” Kata Rasulullah “Tentang pedangmu itu engkau tetap memerlukannya untuk perjuangan di jalan Allah. Dan untamu itu juga engkau perlu buat keperluan mengambil air bagi keluargamu dan juga engkau memerlukannya dalam perjalanan jauh. Oleh kerana itu aku hendak menikahkan engkau hanya atas dasar mas kahwin sebuah baju besi saja" 


nota hati: sy tidak mahu menjadi org kebanyakan. mudah-mudahan..

No comments: