Menjana peribadi ke arah SIFAR maksiat

11 September 2009

hidup ini sgt indah utk ditangisi..hargailah setiap org yg pernah hadir dlm hidup kita :)


tiba2 hati ini digamit nostalgia zaman kanak2 sehingga la ke usia yg sudah menjengah ke alam dewasa.. banyak pahit manis yg di lalui.. mmg benar pengalaman adalah guru yg terbaik..namun apa yg penting HARGAILAH SETIAP ORANG YG PERNAH HADIR DLM HIDUP KITA.. :)

DI ALAM TADIKA

Tempat aku mendapatkan pendidikan pra sekolah ialah di TADIKA KEMAS. "ni la tadika mak dulu" ~cewah ayat xbley bla aku kata..huhu
xdpt la aku nk ckp camtu kt anak2 aku nati sbb sekarang tadika tu dh xde. dh digantikan dgn dewan org ramai. ape eh kenangan yg best..x byk yg aku ingt.. sbb masih budak2 agi..

masa pendaftaran nk masuk tadika, yg sempat aku ingt mak pergi bayar yuran tadika, pastu yuran van (aku nampak balang bulat kuih raya tapi bukan isi kuih raya tapi isi duit ibu bapa bayar yuran tambang)..nama makcik van tu makcik ani kot. Pakai spek, mulut dia petah bercakap..macam aku juga masa kecik2.. ;p


Kesah aku nk pegi tadika, aku bukan la budak yg xske g sekolah. jarang la aku nk menangis setiap kali nk g sekolah. tapi, klo pagi2 tu tiba2 aku nangis.. ayah aku akan tambah duit belanja dr 30sen jadi 50sen.. best kn? tapi aku xpenah amek kesempatan..bila aku betul2 nk nangis, aku nangis la.. bukan sbb nk duit belanja lebih.. aku ingt lagi masa dpn pagar rumah nk kua p tadika, ayah usap kepala sambil hulur duit belanja extra 20sen sambil berkata "lain kali menangis la lagi, nati ayah bagi duit belanja lebih".. aku pun berenti menangis, amik duit, cium tangan ayah dan selamba je pergi.. ekekekek.. ni la anak ayah aku kata ;p


dulu2 50sen tu dh bole beli mcm2..lepas abes kelas tadika, sementara nk tunggu van sekolah dtg amek, aku mesti singgah kedai cina yg belakang tadika tu..beli benda makan yg merapu..pastu berlari2 kt padang sebelah dgn kwn2..aku ingt lagi masa tgh main2, tiba2 kwn aku menjerit panggil aku nk bgtau dia nampak Mr Os tgh cakap telefon. aku pun ape lagi lari x cukup tanah nk tgk Mr Os. masa tu dia tgh cakap phone guna public phone, aku pun sapa dgn muka kering.. "hai!!" tu je..pastu lari sambung main balik tinggalkn Mr Os.. tulen je tindakan aku..hahaha..


masa kt tadika, waktu aktiviti mewarna, aku ske jadi volunteer nk edarkan pensel warna kt kwn2.. kecik2 dh terselah sifat ske menolong..hahaha (tapi sebenarnya nk pilih bekas warna yg paling cantik) ;p masa mewarna, aku selalu mewarna dgn seorang dak lelaki ni..sebelum ni xingt (skang aku dh ingt sape dak laki tu) ekeke. masa mewarna aku meniarap kt lantai tu mewarna dgn dia. Penah sekali aku dh letih nk mewarna, aku bagi upah dia 20sen suh tlg kalerkan aku punye.. ahahah.. x senonoh aku ni ;p

Yg paling best, masa aktiviti nk bergambar, amek gamba kelas..aku ingt lagi tangan cikgu rosnah hari tu..letih nk sikat rambut sorang2..sume org rambut cam langsuir je serabai..hahah..pelajar lelaki xyah susah, yg letih tu pelajar perempuan..masa cikgu sikat rambut aku, cikgu belah tepi rambut aku..bape kali cikgu tu nk tarik ke tepi, rambut aku ketengah juga (sbb rambut aku mmg belah tengah..cikgu salah arus)..huhu..so terjadi la dlm gamba muka aku masam bersama rambut terjuntai2 yg melemaskan kepala aku..hahah..masa tu muka berpeluh, tangan cikgu rosnah tu juga la yg tlg lapkan peluh kt muka aku..bukan ape, peluh letih mewarna..haks! ;p


mak kata, masa kecik aku ske merajuk bila kena marah. setiap kali kena marah mesti cakap nk lari drp rumah. tau aku lari mane? aku lari kt umah belakang tu je..hahah..tuan umah belakang tu aku panggil mak nani..mak nani ni yg jaga aku dr aku baby lagi..mmg rapat sampai skang..so klo aku kata nk lari dr rumah tu, g umah mak nani la..g main2 kt sana..hahaha.. gelak je aku dgr mak aku cite..


buku pertama yg ayah guna utk ajar aku membaca ialah buku “Mickey Mouse”.. buku tu berconteng penuh dgn pensil2 yg ayah guna wt ajar aku.. ayah dulu garang.. waktu yg menakutkan aku ialah lepas makan malam sbb tu waktu membaca dgn ayah.. pipi ni selalu je kena makan penampar ayah.. air mata ni laju je menangis.. tapi menangis time ni xdpt duit extra.. lagi kena sergah ada.. hahaha.. ish..aku xleh ingt..mak dlm bilik dgn adik aku yg no2 (masa tu dia baru 1thn).. aku kt luar dgn ayah..sambil ayah tunggu mesin basuh baju, aku ddk tepi tu membaca..salah je kena sergah..sergah byk2 kali salah juga kena makan penampar.. tapi xpe..terima kasih ayah.. sekarang ni kakak dh masuk universiti.. kakak syg ayah..hanya Allah yg mampu membalasnya..


ni la sebahagian drp kenangan yg aku ingt yg sempat aku tulis kt cni..mak ayah, terima kasih atas kasih syg mak ayah utk kakak dan adik2 selama ni.. hanya Allah yg mampu membalasnya..


“Ya Allah, ampunilah aku dan kedua ibu bapaku , kasihanilah mereka, seperti mana mereka mengasihaniku sewaktu kecilku“

No comments: