Menjana peribadi ke arah SIFAR maksiat

09 September 2009

langkah perjalanan kehidupan

Sebelum melintas jalan, kena toleh kiri kanan.
Dah selamat baru melintas.
Begitu juga dengan kehidupan.
Sebelum membuat suatu tindakan,
Tengok kiri kanan.
Pertimbangkan dulu baik buruk.
Pilih jalan yg kurang risiko, yg diri mampu utk tempuhi.
Yg selebihnya tawakal pada Allah..
Oke..aku dah nampak jalan utk dipilih..
Dan sekarang aku nk melintas..
Bismillahhirrahmanirrahim..

PONNNNNN!!!!!!!
dugaan yg pertama sdg menuju laju ke arah aku!!
Aku harus tempuhinya!!
Kau menegur aku dengan dugaan yg pertama ini..
Aku perlu menghadapinya..
tapi aku xmampu utk tempuhi seorang diri..
Aku perlukan Mu di sisiku..
Terima kasih Ya Allah..

Kini aku meneruskan lagi perjalananku..
Dugaan yg pertama telah mendidik hati
Mengenali dan mengerti sifat kehambaan..
Akan aku manfaatkan utk aku tempuhi dugaan2 yg seterusnya..
Di depan sana masih byk lagi dugaan utk aku..
Walau apa pun, perjalanan ini harus diselesaikan..
Sehingga sampai ke tempat yg dituju..
Tempat yg dituju mungkin x seindah yg disangka..
Namun apa yg penting, sepanjang perjalanan,
Aku telah di sapa oleh Mu dengan pelbagai dugaan,
Dugaan itu sudah cukup utk menjadi manisnya..
Dalam mendidik hati manusia mengerti sifat kehambaan..
Selagi bergelar hamba, selagi itu kita akan diuji
Jangan berputus asa drp rahmat Allah..
Allahuakhbar..allahuakhbar..

2 comments:

Anonymous said...

(^_^)

mawaddah said...

huhuhuhu..
aku terpujuk..